Regulamin projektu „Polskie Marki Turystyczne”
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Organizatorami projektu „Polskie Marki Turystyczne”, zwanego dalej „Projektem”, jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii - główny organizator, zwane dalej „MRiT” i Polska Organizacja Turystyczna - współorganizator, zwana dalej „POT”.
- MRiT i POT wspólnie administrują i zarządzają Projektem oraz jego logo i nazwą. Zarówno MRiT oraz POT posiadają majątkowe prawa autorskie do posługiwania się logo oraz marką projektu.
- Partnerami Projektu, którzy za zgodą organizatorów podejmą współpracę na rzecz jego rozwoju, mogą zostać zarówno polskie jak i zagraniczne media, przedsiębiorstwa turystyczne, organizacje, instytucje i inne podmioty prowadzące działalność z zakresu turystyki lub krajoznawstwa oraz podmioty wspierające działania promocyjne.
- Użyte w regulaminie określenie marka turystyczna należy rozumieć jako efekt procesu jakościowego zarządzania miejscem docelowym (obszarem, miastem), która wykorzystuje posiadany kapitał i aktywa do tworzenia wiarygodnej obietnicy i doświadczenia (oferty turystycznej), oraz spójnego jej komunikowania, celem komercjalizacji, łatwo identyfikowalnej, wyróżniającej ją od obszarów konkurencyjnych. Markę turystyczną będzie utożsamiać się z kompleksowym produktem turystycznym obszaru recepcji turystycznej o wysokim poziomie jakości.
- Udział w Projekcie jest bezpłatny.
§ 2 CELE PROJEKTU
- Stymulowanie współpracy w zakresie rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i subregionalnym, czego pożądanym efektem jest ukonstytuowanie tzw. markowych regionów turystycznych – jednostek kompleksowo zarządzających rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze, powiązanym ze sobą funkcjonalnie. Uczestnicy projektu będą naturalnymi partnerami MRiT, POT oraz Regionalnych Organizacji Turystycznych, zwane dalej „ROT” w prowadzeniu wspólnych działań promocyjnych na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym,
- Zwiększenie jakości świadczonych usług turystycznych i okołoturystycznych oraz racjonalizacja prowadzonych działań marketingowych.
- Promocja regionów, które uzyskały tytuł marki turystycznej.
§ 3 WYMAGANIA W ZAKRESIE ZGŁOSZEŃ DO PROJEKTU
- Marka turystyczna powinna być tworzona we współpracy z samorządami, których obszar obejmuje.
- Marka turystyczna powinna być komunikowana w sposób spójny i przejrzysty zarówno w przestrzeni wirtualnej, jak i w terenie.
- Marka turystyczna powinna uwzględniać usługi towarzyszące (okołoturystyczne) umożliwiające turystom korzystanie z produktów turystycznych.
- Marka turystyczna powinna promować jedynie takie obiekty noclegowe, które spełniają warunki wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
- Marka turystyczna powinna być katalizatorem współpracy wszelkich podmiotów świadczących usługi na obszarze objętym marką, nie tylko podmiotów z branży turystycznej.
- Biorąc pod uwagę zmieniające się trendy organizacji turystyki oraz zakupu dóbr i usług, nie tylko turystycznych, wskazane jest, aby marka turystyczna umożliwiała turystom indywidualnym kompleksową organizację podróży bez wychodzenia poza obszar komunikacji marki; w żadnym wypadku nie wyklucza to wykorzystywania stworzonych marek turystycznych przez organizatorów usług turystycznych turystyki zbiorowej.
§ 4 UCZESTNICTWO W PROJEKCIE – WARUNKI FORMALNE ZGŁOSZENIA
- Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej prowadzące działalność na terenie Polski, których działalność w sferze turystyki jest jednym z celów lub zadań statutowych. Rekomendowanymi podmiotami są: fundacje, stowarzyszenia, jednostki samorządu terytorialnego, lokalne organizacje turystyczne, związki międzygminne i inne podmioty.
- Marka turystyczna musi mieć wyraźnie wskazany podmiot nią zarządzający, zwany dalej „Zarządcą Marki”.
- Udział w projekcie zgłaszany jest przez Zarządcę Marki.
- Zgłoszenia należy dokonać przy użyciu formularza zgłoszeniowego:
- wzór formularza zgłoszeniowego stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu;
- wypełniony formularz zgłoszeniowy należy przesłać w wersji elektronicznej poprzez stronę internetową: www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl;
- załączniki wymagające podpisów należy wydrukować, opatrzeć podpisami, a następnie załączyć do formularza on-line jako skan, lub podpisać elektronicznie.
- Zgłoszenia należy dokonać w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze, które znajduje się na stronie internetowej projektu.
§ 5 KAPITUŁA PROJEKTU
- Zgłoszenia do udziału w Projekcie ocenia Kapituła Projektu, zwana dalej „Kapitułą”.
- Kapituła składa się z 5 do 15 członków, powoływanych i odwoływanych przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (ministra w/ds. turystyki).
- W skład Kapituły wchodzi dwóch przedstawicieli MRiT, dwóch przedstawicieli POT oraz zaproszeni eksperci z zakresu turystyki.
- Pracami Kapituły kieruje przewodniczy wyznaczany przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii, zwany dalej „Przewodniczącym Kapituły”.
- Przewodniczący Kapituły określa szczegółowy zakres i tryb działania Kapituły.
§ 6 OCENA ZGŁOSZEŃ
- Zgłoszenia są oceniane pod względem formalnym oraz merytorycznym.
- Poprzez ocenę formalną rozumie się sprawdzenie, czy zgłoszenie do udziału w projekcie spełnia warunki opisane w § 4. Uczestnictwo w projekcie - Warunki formalne zgłoszenia.
- Oceny formalnej dokonują wyznaczeni przez Przewodniczącego Kapituły członkowie Kapituły.
- Jeśli zgłoszenie nie spełnia wymogów formalnych, nie jest oceniane pod względem merytorycznym.
- Oceny merytorycznej dokonują wszyscy członkowie Kapituły.
- Ocena merytoryczna dokonywana jest na podstawie wypełnionego Formularza Zgłoszeniowego do Udziału w Projekcie „Polskie Marki Turystyczne”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- W przypadku dużej liczby zgłoszeń do Projektu, Przewodniczący Kapituły może polecić wprowadzenie wstępnej oceny zgłoszeń (preselekcji) i określić zasady jej dokonania.
§ 7 ROZSTRZYGNIĘCIA W RAMACH PROJEKTU
- Tytuł przyznaje Minister Rozwoju, Pracy i Technologii w oparciu o rekomendacje Kapituły.
- W ramach realizacji Projektu zostanie przyznany tytuł: „Polska Marka Turystyczna”.
- Marki turystyczne, którym zostanie przyznany tytuł „Polska Marka Turystyczna” otrzymają certyfikat.
- Tytuł, o którym mowa w ust. 2, przyznawany jest na okres 3 lat, z możliwością jego wielokrotnego przedłużenia, po uprzednim dokonaniu ewaluacji Laureata Projektu przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii lub podmiot(y) przez niego wskazany(-e).
- Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii może odebrać tytuł, o którym mowa w ust. 2, w dowolnym momencie, w przypadku podjęcia przez Zarządcę Marki działań sprzecznych z celem Projektu.
- Wybranym Markom zgłoszonym do udziału w Projekcie, które nie zostały Laureatami Projektu, ale spełniły warunki formalne, może zostać zaproponowany udział w różnego rodzaju spotkaniach, szkoleniach, warsztatach lub innych przedsięwzięciach mających na celu wsparcie merytoryczne w zakresie rozwoju i promocji marek turystycznych.
- Od rozstrzygnięć w ramach Projektu nie przysługuje odwołanie.
§ 8 ŚWIADCZENIA DLA LAUREATÓW I UCZESTNIKÓW PROJEKTU
- Laureatom tytułu „Polska Marka Turystyczna” może zostać przyznany dostęp do następujących świadczeń, w ramach możliwości finansowych i organizacyjnych organizatorów Projektu:
- prowadzenie, utrzymanie i rozwój strony internetowej PMT (Polskie Marki Turystyczne);
- prowadzenie profilu PMT na portalu FB (Facebook);
- dedykowane szkolenia dla zarządców PMT;
- promocja w audycjach telewizyjnych wraz z lokowaniem marki turystycznej;
- działania promocyjne realizowane we współpracy z blogerami;
- organizacja podróży influencerskiej w ramach programu #VisitPoland z rynku priorytetowego dla marki turystycznej;
- wsparcie w przygotowaniu wysokiej jakości materiałów promocyjnych;
- promocja marki turystycznej na wybranych imprezach targowych, zgodnie z profilem produktu i dopasowaniem do potrzeb rynku (dedykowane stoisko, emisja filmów, aktywności na scenie i stoisku targowym, dystrybucja voucherów);
- organizacja study tour dla touroperatorów z rynku priorytetowego dla marki turystycznej;
- prezentacja marki turystycznej podczas warsztatów branżowych dla touroperatorów;
- zamieszczanie artykułów, quizów na temat marki turystycznej na portalu polska.travel oraz postów w mediach społecznościowych POT;
- zgłoszenie marki turystycznej do udziału w projektach i akcjach organizowanych przez POT;
- włączenie marki turystycznej do badań marketingowych marek turystycznych realizowanych na rynkach zagranicznych;
- dystrybucja informacji i materiałów reklamowych nt. marki turystycznej w newsletterach realizowanych przez POT oraz Zagraniczne Ośrodki POT (baza adresowa: touroperatorzy, dziennikarze, potencjalni turyści);
- dystrybucja newsów na temat marki turystycznej do ROT-ów (Regionalnych Organizacji Turystycznych), LOT-ów (Lokalnych Organizacji Turystycznych), certyfikowanych punktów i centrów informacji turystycznej, za pośrednictwem maila;
- prezentacja marki turystycznej na spotkaniach oraz warsztatach z konsorcjami tematycznymi, branżą turystyczną i uczelniami wyższymi o profilu turystycznym w Polsce;
- Ponadto laureatom tytułu „Polska Marka Turystyczna” może zostać przyznany dostęp do udziału w wizytach studyjnych w Polsce lub za granicą, w ramach możliwości finansowych i organizacyjnych organizatorów Projektu.
- Ostateczną Decyzję o dostępie do świadczeń, o których mowa w ust. 1-2, Laureatów Projektu, podejmują organizatorzy Projektu.
§ 9 STOSOWANIE LOGOTYPU PROJEKTU
- Laureaci Projektu otrzymują zgodę na posługiwanie się logotypem „Polska Marka Turystyczna” w swoich materiałach promocyjnych. Uczestnik, który nie uzyskał tytułu, niniejszej zgody nie otrzymuje.
- Posługiwanie się przyznanym tytułem oraz logotypem Projektu jest dozwolone przez 3 lata od dnia otrzymania tytułu, z możliwością przedłużenia tego terminu, zgodnie z regulacją określoną w §7 ust. 4.
- W razie wcześniejszego odebrania Laureatowi Projektu tytułu, automatycznie zostaje odebrane prawo do posługiwania się przyznanym tytułem oraz logotypem Projektu.
- Wszelkie decyzje dotyczące spraw opisanych w ustępach 1, 2 i 3 będą komunikowane Laureatom Projektu w odrębnej korespondencji prowadzonej w formie papierowej lub elektronicznej.
- Laureaci Projektu nie mogą modyfikować nazwy przyznanego tytułu.
- Laureaci Projektu mogą posługiwać się logotypem Projektu w następujących konfiguracjach: sam logotyp; logotyp z nazwą Projektu; logotyp z nazwą przyznanego tytułu; logotyp z nazwą przyznanego tytułu połączony z logotypem i nazwą marki turystycznej.
- Przy posługiwaniu się logotypem należy przestrzegać wymogów graficznych określonych w systemie identyfikacji wizualnej.
- Logotyp może być wykorzystywany w materiałach elektronicznych, papierowych oraz systemach wystawienniczych wewnętrznych i zewnętrznych.
- Logotypy i tytuły mogą być wykorzystywane wyłącznie w promocji Laureata Projektu jako marki turystycznej, nie zaś do promowania pojedynczych wydarzeń, atrakcji, obiektów turystycznych czy jednostek terytorialnych wchodzących w skład marki turystycznej.
- Niedopuszczalne jest posługiwanie się logotypem Projektu lub przyznanym tytułem w sposób lub w kontekście, który mógłby sugerować, że Laureatem Projektu jest inny podmiot niż ten, któremu został przyznany tytuł.
- W celu promocji marki turystycznej, Laureaci Projektu mogą udostępnić swoim partnerom logotyp Projektu, wyłącznie w konfiguracji: logotyp Projektu z nazwą przyznanego tytułu połączony z logotypem i nazwą marki turystycznej, na zasadach przez nich określonych.
- Stosując logotyp Projektu w wersji elektronicznej (np. na stronie internetowej lub publikacjach elektronicznych) wskazane jest dołączenie linku do strony internetowej https://polskiemarkiturystyczne.gov.pl.
- Niedopuszczalne jest posługiwanie się logotypem Projektu lub przyznanym tytułem w sposób lub w kontekście, który mógłby zaszkodzić wizerunkowi Projektu, właścicieli Projektu lub laureatowi Projektu.
- 14. W razie wątpliwości dotyczących wykorzystania przyznanego tytułu lub logotypu Projektu, Laureat Projektu powinien kontaktować się z głównym organizatorem Projektu (dt@msit.gov.pl.).
§ 10 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Przesłane materiały i dokumentacja zostaną zabezpieczone przez organizatorów Projektu i nie będą zwracane.
- Wypełnienie zgłoszenia jest równoznaczne z przyjęciem zobowiązań i warunków wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Poprzez dokonanie zgłoszenia do udziału w Projekcie, Zarządca Marki udziela MRiT i POT niewyłącznej, nieodpłatnej i nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji, z prawem do udzielania dalszej licencji, na korzystanie z utworów załączonych do zgłoszenia oraz przekazanych drogą mailową lub na nośniku w trakcie realizacji Projektu, wraz ze stosownym oświadczeniem, stanowiącym Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- Powyższa licencja obejmuje prawo do wykorzystania utworów w celach promocyjnych, w tym m.in.:
- wprowadzanie utworów lub poszczególnych elementów do pamięci komputera i sieci wewnętrznych typu Intranet oraz Internet oraz przesyłania utworu w ramach tych sieci;
- publicznianie utworów w formie elektronicznej,
- trwałe lub czasowe zwielokrotnienie utworów dowolnymi środkami i w dowolnej formie;
- użyczenie lub najem egzemplarzy;
- wykorzystanie utworów lub ich dowolnych części do prezentacji.
- W przypadku wystąpienia siły wyższej MRiT zastrzega sobie prawo do niewypełniania zobowiązań zawartych w regulaminie bądź wypełniania ich w innym terminie.
- Za siłę wyższą („Siła Wyższa") Strony uznają zdarzenie lub okoliczności uniemożliwiające wykonywanie Przedmiotu Umowy pozostające poza kontrolą Strony, którego to zdarzenia Strona nie mogła rozsądnie przewidzieć i uniknąć i które nie może być przypisane w sposób uzasadniony tej Stronie. Jako Siłę Wyższą rozumie się między innymi niżej wymienione zdarzenia mające wpływ na realizację Umowy:
- wojny, działania wojenne (bez względu na to czy wojna została wypowiedziana), inwazje, działania wrogów zagranicznych;
- rebelie, terroryzm, rewolucje, powstania, przewroty wojskowe i polityczne, wojny domowe;
- rozruchy z wyjątkiem tych, które są ograniczone wyłącznie do pracowników Wykonawcy lub jego dostawców lub Zamawiającego;
- promieniowanie jonizujące albo zanieczyszczenie radioaktywne, z wyjątkiem tych, które można przypisać użyciu przez Wykonawcę takiego promieniowania;
- anormalne działania sił przyrody, w tym nietypowe dla danej pory roku warunki pogodowe, huragany, pioruny.
- MRiT zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w regulaminie Projektu, do odwołania Projektu w dowolnym momencie i bez podania przyczyny, i zobowiązuje się do zamieszczenia zmian na stronie internetowej Projektu: https://polskiemarkiturystyczne.gov.p oraz poinformowania o zaistniałych zmianach Zarządcę Marki.
§ 11 POLITYKA PRYWATNOŚCI
- Administratorem danych osobowych jest Minister Sportu i Turystyki z siedzibą w Warszawie, przy ul. Senatorskiej 14.
- Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych pisząc na adres: iod@msit.gov.pl
- Dane osobowe będą przetwarzane na podst. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO tj. w związku z przystąpieniem do projektu „Polskie Marki Turystyczne na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie oraz w związku z art. 6 ust. 1 lit. e) tj. z wykonywaniem zadań w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi.
- Dane osobowe przekazywane przez wnioskodawców wraz ze zgłoszeniem do udziału w Projekcie będą wykorzystywane na potrzeby realizacji Projektu, a także mogą być wykorzystane podczas innych działań merytorycznych MRiT lub POT.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wzięcia udziału w Projekcie.
- Dane osobowe mogą zostać przekazane innym osobom lub podmiotom wyłącznie w ramach realizacji zadań wynikających z Projektu., np. w celu organizacji wizyty studyjnej.
- Odbiorcami danych osobowych mogą być: Polska Organizacja Turystyczna lub inne podmioty, w tym dostawcy usług informatycznych, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Polską Organizacją Turystyczną przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest Ministerstwo Sportu i Turystyki
- Dane będą przechowywane przez okres realizacji Projektu oraz przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji obowiązków wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz dla wypełnienia obowiązków archiwizacyjnych.
- Przysługuje:
- prawo do żądania od Administratora dostępu do treści swoich danych osobowych oraz informacji o ich przetwarzaniu, zgodnie z art. 15 RODO;
- prawo do ich sprostowania, jeśli są błędne lub nieaktualne, a także uzupełnienia jeżeli są niekompletne, zgodnie z art. 16 RODO;
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania, zgodnie z art. 18 RODO;
- prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, zgodnie z art.21 RODO.
- Dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
- Dane nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji lub profilowaniu.
- Wnioskodawcom – w przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych - przysługuje również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim zwykłego pobytu wnioskodawcy, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel.: 22 860 70 86.